Beatlesque - Mintha Beatles szólna
Kétségtelenül a Beatles mindenidők egyik legnagyobb hatású együttese. Szinte minden zenekar szeretne egy kicsit Beatles lenni (vagy éppen anti-Beatles). Azonban vannak zenekarok, akik -anélkül, hogy Lennon-McCartney feldolgozásokat játszanának- annyira jó utánozzák a Beatles hangzást, hogy sokszor még komoly rajongókat is képesek megtéveszteni. Az ilyen zenéket és zenekarokat a "Beatlesque" névvel szoktuk illetni.
Bár több ilyen lista is létezik, azonban javarészük az 1967 utáni illetve Lennon korai szóló dalainak stílusát idéző együtteseket és számokat tartalmazza. Mivel a Beatles diszkográfiája egyike a legszínesebb zenei életműveknek, ezért több nagy korszakra szoktuk tagolni. Ugyanezt teszem én is a Beatlesque listámmal.
I. A klasszikus "beat" korszak (1962-1964)
Ezt a korszakot leginkább a vokálok teszik emlékezetessé. A telejesen új Beatles hangzás, ami megindítja a Beatle-mániát. Leginkább a Misery, There's a Place, Thank You Girl, She Loves You és It Won't Be Long dalok mutatják be ezt a nagyon klasszikus vokál orientált hangzást. Noha, John, Paul és George meglehtősen kevés ilyen dalt énekelt fel ebben az időben, és még az ikonikus elemeket felismerhetően tartalmazó dalaik is kisebbségben vannak a korszakban. Azonban kétségkívül sokakat meghiletett ez a hangzás, és a legtöbbszőr pont ezek az elemek jönnek elő a Beatles megidézésekben -legyen szó akár paródiákról.
II. A "Beat Rock'n'Roll" (1964)
Ez a korszak mutatja be az átmenetet a korai szinte kötött "beat" korszak és a "freakbeat" között. Elsősorban pörgős dalokat találunk itt, amik még rájátszanak a vokálok disszonáns hangjaira, azonban a lendület és az energia már sokkal központibb elem. Ilyen dalok: I Call Your Name, A Hard Day's Night.
III. A "freakbeat" korszak (1964-1966)
Ez a korszak egyenes folytatása az előzőnek. Itt a vokálok, már sokkal szabadabban viszik a dallamot, nem olyan zárt formákban mint az előző korszakban. A vokál inkább együtt énekléssé válik ami a főénekest követi, s ezzel már koránt sem olyan meghatározó mint korábban. A gitárhangzás mondernebbé, torzabbá és visszahngossá válik, a szóló gitár kiemlet szerpet kap. Jellemző példák: I Feel Fine, Nowhere Man, The Word, Wait, And Your Bird Can Sing, Paperback Writer stb. Meglehetősen sok példát lehet találni rá a Beatles dalok között, s innen alakul ki a későbbi Lenon-t utánzó Beatlesque műfaj.
IV. A "folk" korszak (1964-1966)
Az előző "freakbeat" korszakkal egyszerre van jelen a Beatles lemezein. Meglehetősen hasonló is hozzá. Azonban ez az irány leginkább Dylan hatására alakul ki. A folkos hangzás -kezdetben csak gitárjáték; a "freakbeat" korszakra jellemző vokálok; vagy éppen a vokálok hiánya, ami Lennon szóló anyagaira emlékeztet (pl.: It's Only Love) jellemzi. Talán a két legnagyobb különbség az előzőhöz képest, hogy "külső behatásra" a folk zenei hatásra jön létre, illetve az inkább akusztikus jellegű -kevésbé szólógitár orientált- a hangzás. Példák: Ticket To Ride, Run For Your Life, I'm Only Sleeping.